top of page
  • Annelieke Danen

Mijn Tullepetaone schilderijkes

Ieder jaar maak ik een Tullepetaone schilderijtje.

Met Carnaval in het verschiet vind ik het leuk om ze eens allemaal op een rijtje te zetten.


Met dit schilderij is het allemaal begonnen. Ik had nog een stuk hout ( 170 bij 50) in de schuur liggen en deze heb ik bewerkt met houtlijm en aarde uit mijn tuin, goeie grond zo gezeet. Hierop ben ik mijn Tullepetaontjes gaan schilderen.



Een jaar later werden het deze schilderijen, dit keer op een doek van 80 bij 60. Het stipjes zetten werkt verslavend.



Al deze schilderijtjes waren ook ter inspiratie voor het 'Tullepetaon schilderen' bij mij in het atelier. Iedereen heeft zo zijn eigen Tullepetaon en zijn eigen carnavals achtergrond zo bleek uit de vele mooie verhalen van de cursisten.



Dit ben ik met mijn broer, als boerke en boerinneke. Ik ben hier 3 jaar, klaar om naar de optocht te gaan kijken en om met de leut mee te doen. Het zat er vroeg in bij mij.

Ik heb hier gebruik gemaakt van de transfer-techniek. Met kleurpotloden heb de zwart-wit tekening van de juiste kleuren voorzien. Confetti erop geplakt en het afgemaakt met glanzende vernis. Zo blijft de confetti beter zitten.



Dit zijn 6 kleine doeken van 30 bij 30. In de achtergrond zit Roosendaalse aarde, turf én rozenblaadjes verwerkt. Daarop heb ik mijn Tullepetaontjes geschilderd.


Over deze Tullepetaone heb ik eerder geschreven in mijn blog.


De LEUT straalt er van af. Armen om hoog en lachen naar alles en iedereen dat is voor mij een échte Tullepetaon!


Hoe deze carnaval eruit gaat zien, ik weet het niet. Hoe we het gaan vieren.... de tijd zal het leren. Nog een beetje voorzichtigjes denk ik. Maar niet geklaagd...... ook thuis kun je jezelf verkleden, hossen, muziek maken, enz.....!

Ik wens iedereen die van carnaval houdt VEUL LEUT!
















130 weergaven1 opmerking

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page