top of page
  • Annelieke Danen

Hier of daar

Bijgewerkt op: 1 jul. 2020

Het verhaal van deze schilderijen….



Mont Ventoux

Met Team ‘Borst Vooruit’ heb ik in 2016 meegegaan aan de ColSensation.

Ik had nog nooit op een racefiets gezeten dus ik was op tijd begonnen met fietsen. Vooral het lang zitten op de fietswas in de beginfase een hele uitdaging, ik heb het hier vooral over de zadelongemakken.



Het fietsen inspireerde me tot het maken van onderstaande schilderijen. Op twee doeken van 80 bij 100 heb ik mijn eigen fietswielen geschilderd. De helling in het schilderij is de steilheid van de Mont Ventoux.


Nu zoveel jaren later staan de schilderijen in mijn kast. Ik hang ze nooit op dus….. dan wordt het tijd voor wat anders……

Volle maan

Het is 9 maart 2020 als ik begin aan het overschilderen van de schilderijen, het is volle maan die nacht!

Ik gebruik graag allerlei materialen in mijn schilderijen. Ik heb net mijn adresrollertje vervangen. Al de oude adreskaartjes scheur ik kapot en vermengd met gesso, smeer ik ze op de doeken. Zo zitten al mijn bekenden als het ware in de achtergrond.

De volle maan inspireert me om grote ‘manen’ op de schilderijen te maken in de kleuren wit, beige later komt er blauw bij.

Met een blauw kleurpotlood ga ik de cirkels beter uitlijnen.

Het was mijn bedoeling om in rustige zachte kleuren te werken maar… er moest kleur bij…

Met een spatel breng ik veel kleuren aan rond de cirkels. De detailfoto’s geven het reliëf en kleuren mooi weer.


Corona lockdown

Terwijl de schilderijen staan te drogen, zijn we ineens met zijn allen in een nieuw tijdperk aanbeland, althans zo voelt het voor mij.

De cirkels in mijn schilderij voelen niet goed aan. En hoewel ik de kleuren prachtig vind ga ik er rigoureus met aquablauw - wit /goud, gesso met granulaat vermengd én blauw overheen. Er komen drie horizontale vlakken, ieder vlak een eigen kleur. De structuur van de cirkel is nog zichtbaar. Achter het donkere blauw zie ik het hoopvolle lichtblauw..

Het geheel heeft een rustige uitstraling.

Tot slot schilder ik de rand bij beide schilderijen rood.

Gedichtje

Woorden die bij me opkwamen tijdens het schilderen waren ‘scheiding’, ‘gescheiden’, ‘1 en 2’, ‘hier of daar’. Er komen meer woorden...

En als vanzelf ontvouwt zich er een gedichtje…..

Hier of daar

Breekbaar, kwetsbaar, loodzwaar,

Alsmaar...….

Hier of daar

Merkbaar, startklaar, strijdbaar,

Echt waar...….

Hier of daar

Hoorbaar , voelbaar, zichtbaar,

Van elkaar...….

Hier of daar

Dienstbaar, dankbaar, heelbaar,

Klaar...….



52 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page