top of page
  • Annelieke Danen

Afstand

Bijgewerkt op: 6 jul. 2020

Het verhaal van het doek ‘Afstand’

Gemaakt in coronatijd



De eerste laag, lang geleden

Ooit gebruikt door kinderen uit mijn kleuterklas. Zij mochten met wasco en verf, schilderen, kleuren wat ze maar wilden. Iedere dag werd het anders en dat vonden we super leuk.

De tweede laag, november 2015



Met geel en wit en wat oranje wil ik een stralend schilderij maken.

Ik houd van toevalligheden en daaronder valt het kleuren pakken met mijn ogen dicht…

Ik pak de kleuren lila, paars en zwart en ik leef me uit op het schilderij.

Als ik goed kijk, neem ik het volgende waar….

  • De kleuren zijn prachtig, ik houd er van om oude doeken te beschilderen, de achtergrond blijft dan altijd meespelen

  • Het zwart is dominant aanwezig.

  • Ik zie beweging.

  • Ik zie licht.

  • Ik noem mijn schilderij: In Beweging


De derde laag, april 2020 Coronatijd

Vanuit beweging zijn we plots tot stilstand gekomen……

Ik heb ineens een lege agenda en dat geeft ruimte om alle ideeën die ik in mijn hoofd heb eens uit te gaan voeren.

Deze achtergrond is perfect om nu te bewerken, ik ga als volgt te werk….

  • Ik scheur al mijn zelfgemaakte oude visitekaartjes kapot en plak ze in de gesso op het doek.

  • Ik pak houtsnippers, houtwol, dat plak ik onder aan het doek

  • Met een gasbrander ga ik eroverheen, dit doe ik buiten met een emmer water naast me om mogelijke brand te voorkomen 😊 Hier en daar vat het een beetje vlam, maar veel doet het niet. In ieder geval niet wat ik bedacht had.

  • Nee… het ziet er zeer rommelig uit. Ik trek veel houtwol er weer af. Het oranje van het vorige schilderij komt weer tevoorschijn.

  • Om rust te creëren breng ik van donkergroen naar wit, stroken verf aan met een paletmes.


  • En inderdaad er komt rust in het schilderij en als vanzelf ontstaat er ook afstand...... 1,5 meter!

De titel van het doek: ‘Afstand’.

71 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Ontwaken

bottom of page